Inbound Marketing is razend populair. Omdat het werkt! Een effectieve inbound campagne ontwikkelen en uitvoeren kost tijd en geld. Is jouw organisatie klaar om te investeren in structurele groei? En past jullie dienst of product wel bij de inbound werkwijze?

Inbound Marketing is geschikt voor uiteenlopende bedrijven en organisaties. Toch hebben al deze organisaties twee dingen gemeen:

  • Personeel en budget om te investeren in groei
  • Een product of dienst met een uitgebreid oriëntatieproces

Personeel en budget om te investeren in groei

Inbound marketing is niet alleen structurele groei. Het is ook kei hard werken. Jouw organisatie moet deze extra werkdruk wel aankunnen. 

Inbound marketing is niet goedkoop. Denk aan techniek. Maar ook aan externe partners die helpen met strategie en uitvoer. Oriënteer goed welke kosten je nu kan maken en welke opbrengsten daar tegenover komen te staan.

Marketingteam

Hebben jullie een marketingteam die de marketingwerkzaamheden kunnen oppakken?

Een inbound campagne kost het marketingteam zo’n 20 tot 30 uur. Denk hierbij aan:

  • Buyer Persona en Journey onderzoek
  • Strategie en doelen
  • Ontwikkelen content
  • Beheren marketing automation
  • Beheren promotie kanalen
  • Monitoren en optimaliseren
  • Geen marketingteam
    Zijn er helemaal geen marketeers in dienst? Investeer dan eerst in 1 middel of kanaal. Wanneer je hier rendement uit haalt kan je altijd nog opschalen.
  • Klein marketingteam
    Heb jij één marketeer in dienst die alle marketingwerkzaamheden alleen oppakt? Grote kans dat hij of zij niet in staat is om een inbound campagne uit te werken. Ga op zoek naar een partner of bureau dat kan ondersteunen in strategie én uitvoer.
  • Middelgroot marketingteam
    5 man volledig op ‘online ads’? Groeien de kosten sneller dan de opbrengsten? Dan gaat de inbound werkwijze veel rendement opleveren. Jij hebt genoeg mankracht voor inbound marketing. Maar nog niet de kennis.

Salesteam

Bij Inbound Sales draait het om het benaderen van de juiste prospect op het juiste moment. Niet de klant irriteren met jouw sales-inspanningen. Bij 95% van al onze Inbound klanten speelt sales een cruciale rol bij het succes van inbound marketing.

  • Geen salesteam
    Zijn er geen salesmedewerkers aanwezig? Dan heeft inbound marketing weinig kans van slagen. Marketing beschikt vaak over te weinig expertise en middelen om een warme prospects te converteren. 

    Er zijn natuurlijk succesverhalen dat marketing inbound marketing succesvol inzet zonder tussenkomst van sales. Denk hierbij aan e-commerce ondernemingen. 

  • Klein salesteam
    Door een structurele stroom ‘Sales Qualified Leads’ schiet het succespercentage van het salesteam omhoog. In plaats van tijd investeren in koude of foute leads focust sales zich op het closen van deals. 
  • Middelgroot salesteam
    Het opzetten van een inbound strategie is niet goedkoop. Hoe meer medewerkers hier van kunnen profiteren hoe beter. Strategie, uitvoer en software verdien je dan ook sneller terug. 

Een product of dienst met een uitgebreid oriëntatieproces

Of jouw dienst of product geschikt is voor inbound marketing hangt af van de oriëntatieperiode. Een lange oriëntatieperiode biedt veel kansen om je doelgroep met relevante content te helpen. Als de oriëntatieperiode kort is krijg je (te) weinig kansen om op in te spelen. 

De Buyer Persona en Buyer Journey zijn daarom onmisbaar. Als je weet hoe een klant naar jouw product zoekt, weet je ook op welke touchpoints jij kan inspelen. Als jouw doelgroep geen of nauwelijks behoefte heeft aan informatie, kan jij onvoldoende waarde toevoegen met inbound marketing.



Benieuwd of jouw organisatie klaar is voor Inbound Marketing?


Voldoet jouw organisatie niet aan deze eisen? Stel jezelf dan de vraag: Kan meer (goede) informatie toegevoegde waarde leveren in het aankoopproces van mijn klant? Is het antwoord ‘nee’? Dan is investeren in content en techniek misschien niet de meest rendabele marketingstrategie voor jouw bedrijf.