Met een goede landingspagina probeer je nieuwe mensen te overtuigen van jouw dienst, jouw product, jouw merk en wie je bent. Je toont jezelf en je stelt jezelf voor, maar van een echte relatie is nog geen sprake. Wel is het een kennismaking die moet smaken naar meer. Wie weet bloeit er immers wat op! Klinkt bekend? Ja echt, een landingspagina is net een eerste date. Dus, die eerste date; hoe doe je dat nou goed?
Over een landingspagina denkt men vaak simpel: je moet er snel op terechtkomen nadat je ergens een call to action aangeklikt hebt, het moet de mogelijkheid bieden om gegevens achter te laten en ergens was nog die metric in Google Ads dat men Landing Page Experience noemde. Mooi meegenomen als daar de score nog een beetje degelijk is toch?
Lees ook: Gaat AI (content) marketeers vervangen? Dit zeggen 6 experts
Eerlijk is eerlijk: een landingspagina is veel meer dan dat! Het is voor veel personen de eerste echte kennismaking met jouw organisatie, nadat jullie elkaar even kort tegen zijn gekomen op andere media. Daarom deze overeenkomsten om nooit meer te vergeten. Zometeen kun jij aan jouw marketingteam uitleggen waarom die landingspagina echt haarscherp in elkaar moet zitten.
1. Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken
Geef het gerust toe: tijdens een date laat je enkel de beste kant van jezelf zien. Je presenteert jezelf zo goed mogelijk en het enige echte wat je wilt is een goede indruk achterlaten. Daarnaast wil je meer informatie leren over degene die tegenover je zit. Op een landingspagina is het niet veel anders. Je wilt wat leren over de bezoeker (data), en je wilt dat diegene met een goed gevoel over jou vertrekt. Loopt hier alles helemaal in het honderd? Dan sta je met 10-0 achter als je diegene nog eens probeert te overtuigen.
2. Je hebt zeer weinig tijd om je doelen te behalen
Die eerste indruk moet je razendsnel creëren en vasthouden. Even krijg je dan de gelegenheid om de spanning voor later op te bouwen. De rest komt wel, je kunt immers altijd nog whatsappen, bellen, mailen of postduiven versturen. Maar die eerste indruk, die kans krijg je maar één keer. Jouw lead (date) spendeert zijn of haar waardevolle tijd aan een kortstondige kennismaking. Die kans moet je met twee handen aangrijpen!
3. Onderscheid je: jouw date heeft duizenden opties
Jouw product is vast geweldig, jij bent vast geweldig, jouw dienstverlening is ook ongetwijfeld helemaal fantastisch. Maar dat weet jouw lead helemaal niet. Je kunt nog zo’n fantastische potentiële partner zijn, de meest romantische catch ooit wezen en heerlijk kunnen koken, maar je moet dat wel even aan iemand verkopen.
Jouw leads worden dagelijks bestormd met een eindeloze stroom aan content en in een seconde of twee moet iemand daar even wat over besluiten; ‘’klik ik met deze boodschap of niet? En wil ik verder naar de pagina die erachter zit?’’. Klinkt bekend? Ja, ook in die nachtclub wordt jouw ideale date continu benaderd. Je krijgt heel even de tijd om een goede indruk te maken, en moet daarna doorpakken met je date (landingspagina) om echt een vliegende start te maken. Hoe maak jij het verschil ten opzichte van de rest?
4. Zet de follow up op
Is de eerste date een succes? Geef alvast een voorproefje van wat komen gaat! Maak alvast een afspraak voor een tweede date, nodig iemand uit voor een leuk feestje die jullie toevallig samen bespraken, of dat koken he, daar was je toch zo goed in? Wacht hebben we het nog over landingspagina’s?
Jazeker wel: laat diegene weten wat jouw bedrijf allemaal te bieden heeft zonder alles uit de doeken te doen. De potentiële lead gaat iets downloaden, gaat een afspraak maken of gaat een demo aanvragen. Als dat gelukt is, dan is de date een succes. Nu nog dat berichtje dat je achteraf stuurt? In het geval van een landingspagina mag je jouw leads best belonen met een goede downloadable, goed contact met jouw organisatie, een nette (geautomatiseerde) mail. Verkoop alvast wat er komen gaat.
5. Een goede relatie begint met goede communicatie
Als blijkt dat je op de landingspagina gelogen hebt over wat je biedt, dan val je altijd door de mand. Is het e-book barslecht? Staat er eigenlijk stiekem niets interessants in de whitepaper? Ga je ze stalken met 30 mails over die demo die je wilt aanbieden? Biedt de infographic niet de info waar naar gezocht werd? Waarom zou diegene je dan nog zin hebben om met jou te praten? Je hebt je immers niet echt bewezen. Spreek helder uit op de landingspagina wat iemand kan verwachten, en maak dat waar. Ga vervolgens netjes om met het contact dat volgt en spam iemand niet een slag in de rondte. Vanaf hier is het tijd om te bouwen aan de volgende stappen.
Wil jij nou weten hoe jij je met jouw marketing kunt onderscheiden van de rest? Hoe je van jouw landingspagina’s conversie-kanonnen maakt? En hoe je de lead warm houdt na dat eerste magische bezoek op jouw landingspagina? Doe dan eens een quickscan met ons. Geheel gratis leer jij waar verbeterpunten liggen voor jouw organisatie.