Er liggen kansen voor digitale groei. Als marketeer weet jij dat zeker: meer leads in de maakindustrie staat hoog op jouw agenda. 

Maar wat ga je doen? Inbound Marketing? Push Marketing? Account Based Marketing? Hoe pak je zoiets aan: welke werkwijze? Hoe meet je jouw successen? En welke processen zet je in voor structureel succes? 

We nemen je in dit bericht mee in een marketingplan in 5 stappen

  1. Situatie in kaart brengen
  2. Doelstellingen bepalen
  3. Meer inzicht in de doelgroep
  4. Tools, people en processen berpalen
  5. Jouw eerste campagne

Stap 1: Breng je situatie in kaart

Je wilt weten hoe je er nu voor staat. Wat doen we nu aan marketing? Genereren we momenteel genoeg leads in de maakindustrie? Hoe dragen we leads over aan sales? En wat doet de concurrentie om meer leads en omzet te genereren?

Probeer (kort en bondig) de huidige situatie in kaart te brengen. Daarbij kijk je naar de volgende onderdelen: 

  • Website statistieken: hoeveel bezoekers heb je? Waar komen ze vandaan en wat doen ze op je website? Welke Call to Actions slaan aan? En hoe verlaten ze je website weer? 
  • Concurrenten: bloggen ze? En zo ja, over welke onderwerpen? Zijn ze ondescheidend? Zetten ze hun merk professioneel in de markt? En hoe zijn ze op social media? 
  • Onze eigen marketing en sales: hoe genereren we nu leads en omzet? Welke campagnes slaan aan? Welke niet? En welke content hebben we nu al, waar we te weinig resultaat uit halen? 

Stap 2: Bepaal je targets

Voor hoeveel leads in de maakindustrie gaan wij als bedrijf? Zonder doel geen richting. De tijd dat marketing en sales twee onafhankelijke werkgebieden waren, ligt inmiddels ver achter ons. Marketing en sales werken steeds meer samen richting één gezamenlijk doel: meer omzet.

Maar een vloeiende samenwerking tussen marketing en sales met meer leads en omzet als resultaat is slechts een langetermijn doel. Een stip op de horizon. Het is kleine stap die je doet richting deze stip op de horizon te zetten.  Zolang je blijft stappen, komt de stip vanzelf dichterbij. 

Daarom omschrijven wij altijd twee doelen: 

  1. Langetermijn: 12 maanden
  2. Kortetermijn: 3 maanden

Natuurlijk omschrijf jij jouw doelstellingen volgens de SMART-methode. 

marketing targets bepalen

Stap 3: Wie is je doelgroep?

Welke ideale leads in de maakindustrie willen wij bereiken? Als je niet weet wie je doelgroep is, ben je verloren. Jouw marketing (en sales) draait namelijk alleen maar om het vervullen van de wens van jouw doelgroep. Welke informatie is op welk moment nodig? Jij kan daarin een leidende rol pakken en in een vroegtijdig stadium een klantrelatie opbouwen.

Wil je inzicht in jouw doelgroep? Bepaal dan drie zaken: 

  1. Wat is jouw Ideal Customer Profile? Welke bedrijfskenmerken heeft jouw ideale klant? 
  2. Wie zijn de Buyer Persona? Oftewel: wie binnen deze organisatie wil jij bereiken? Vaak heb je meerdere rollen: betaler, beinvloeder, beslisser. Begin met 1 tot 3 van de belangrijkste persona, de rest volgt later. 
  3. Wat is de Buyer’s Journey? Welke informatiebehoefte heeft jouw klant op welk moment in de klantreis? Maak dit inzichtelijk, zodat jij met jouw marketing hiermee traffic en leads kan genereren.

Stap 4: Bepaal tools, people & processes

In een marketing- en salesuitvoering zijn er weinig zaken zo belangrijk als goede werkwijze. Door structureel en goed te werken, maak je stap voor stap je ambities waar. In stap 4 zet jij de basis voor jouw uitvoering: 

  • People: met welke mensen ga jij samenwerking? Denk hierbij aan het management, sales, collega-marketeers en natuurlijk externe bureaus. Omschrijf niet alleen de rollen, maar ook de verantwoordelijkheden. 
  • Processes: hoe ga je samenwerken? Hoe vaak komt er een nieuwe campagne? Hoe ga je deze campagne ontwikkelen? Wanneer schrijf je teksten? Wanneer gaan ze live? Hoe ga je jouw content promoten? Hoe genereer je hiermee leads? Hoevaak evalueer je met sales? En met je leidinggevende? 
  • Tools: welke middelen zet je in? Denk hierbij aan je promotiekanalen (socials, Google, e-mail bijvoorbeeld), maar ook aan je contentproductie (Content Management System, CRM, marketing automation) en je planning (Trello, Favro, Monday bijvoorbeeld).  Maar denk ook aan meetbaarheid, dashboarding en enkele basics: een Google Mijn Bedrijf profiel, bijvoorbeeld. 

Stap 5: Een eerste campagne

Heb je de kaders bepaald in stap 1 tot en met 4? Dan is het tijd om aan de slag te gaan. Nu is het tijd voor je periodieke actieplan: 

  • Wat zijn je doelen voor deze campagne? 
  • Hoe ga je deze doelen bereiken? Welke content moet er gemaakt worden? Wie gaat deze content schrijven en wat zijn de deadlines? 
  • Hoe ga je jouw content promoten? Op welke platformen? Wie gaat de content verspreiden? En optimaliseren? 
  • Hoe, wanneer en met wie gaan we evalueren? 

Na het plan ga je natuurlijk aan de slag. Je begint met contentproductie, waarbij je blogs en een contentoffer zal produceren. Hierbij worden ook landingpagina’s gemaakt en social media posts ontwikkeld.  Ga jij ook aan de slag met een marketingplan en kies je daarbij voor de Inbound Marketingstrategie? Download dan eens ons e-book waarin we je nog verder op gang helpen. Of neem vrijblijvend contact met ons op indien je meer informatie zoekt.