Investeren in marketing automation software? Je moet bijna wel! Meer dan de helft van alle bedrijven gebruikt al een vorm van marketing automation binnen hun inbound marketing strategie. En bijna 60% van alle marketeers geven aan dit jaar fors meer in techniek willen investeren!
Hoe zorg jij ervoor dat jij de juiste keuze maakt bij het selecteren van een pakket? En welke factoren gaan jou helpen in je beslissing? We leggen je alles uit met onderstaande inhoud:
- Wat is Marketing Automation Software? En wat zijn de voordelen?
- Waar moet ik op letten bij de selectie van een Automation-pakket?
- Onze conclusie: de beste software!
Wat is marketing automation software?
Marketing automation software is een set aan tools die jou helpen marketing te automatiseren en is daarom een essentieel onderdeel van leadgeneratie. Door gegevens van je contactpersonen goed op te slaan en hun gedrag goed te monitoren, kan je op basis van deze gegevens en gedrag je marketing-uitingen automatisch starten en stoppen.
Wat zijn de voordelen van marketing automation software?
- Je marketing maakt meer impact
Met marketing automation stuur je automatisch je marketingbericht uit op het moment dat een individu bepaald gedrag laat zien. Ofwel: als prospect X vandaag jouw productpagina bekijkt, kan je hem automatisch op sociale media remarketen. Als prospect Y vandaag een ebook downloadt, kun je hem morgen automatisch een reeks e-mails sturen. Dit betekent dat jouw berichten veel meer impact maken: de juiste berichten komen altijd op het juiste moment bij de juiste gebruiker. - Je hebt minder terugkerend werk
Omdat je nu al je e-mails, remarketing, sales opvolging en meer klaar zet, hoef je minder repeterende klussen te doen. Met goede marketing automation hoef je in principe zelfs nooit meer een nieuwsbrief te versturen: ze staan immers allemaal al klaar! - Je krijgt betere inzichten en optimalisatie kansen
Omdat je marketingcampagne doorlopend klaar staan kun je, op basis van statistieken en rapportages, je campagnes stap voor stap optimaliseren. Je hoeft niet elke keer opnieuw je campagnes te bedenken op basis van je gevoel, maar optimaliseert campagnes op basis van data!
Waar moet ik op letten bij de selectie van marketing automation software?
Softwareselectie is niet eenvoudig. Een paar tips waar je op kunt letten tijdens de selectie van de juiste software:
Let op je doelen
Je doelen moeten centraal staan. Wil je het eenvoudig houden, en slechts 1 of 2 automatische e-mails eruit sturen? Of je explosieve groei-ambities voeden met het digitaliseren van alle commerciële processen? Probeer vooral eerst een doel te bepalen.
Rapportages en meetbaarheid
Elk softwarepakket kan automatiseren. Dat is wel duidelijk. Maar niet elk softwarepakket biedt de juiste rapportages. Probeer eens tijdens een demo of productpresentatie erachter te komen of er data op een juiste en bruikbare manier gerapporteerd worden.
Houd rekening met de gebruiksvriendelijkheid
Zeker als er meerdere personen (bijvoorbeeld ook sales of andere marketeers) je software moeten gebruiken, is een goede gebruiksvriendelijkheid essentieel voor succesvolle implementatie. Goede gebruiksvriendelijkheid is misschien wel het meest belangrijke ingrediënt!
Support
Probeer tijdens een demoperiode eens één of twee keer een intelligente vraag aan het supportteam van de software te stellen. Er is niets vervelender dan achterblijvende hulp.
Integraties met je huidige software
Gebruik je al andere software om klant- en prospectdata in op te slaan? Dan moet je zeker de juiste integraties in ogenschouw nemen. Denk hierbij aan:
- Sales software: Pipedrive of Salesforce bijvoorbeeld
- CMS: zoals WordPress of Magento
- ERP-systemen zoals SAP of Microsoft
- CRM-systemen zoals Microsoft Dynamics
- Boekhoudpakketten zoals Exact of Afas.
Onze conclusie: de beste marketing automation software is Hubspot!
G2 is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat onderzoek doet naar de kwaliteit van diverse software. Oftewel: het geeft onafhankelijk advies gebaseerd op klantonderzoek, reviews, geaggregeerde data en andere databronnen.
G2 positioneert verschillende software op twee assen:
- Klanttevredenheid: geaggregeerde data van verschillende bronnen van reviews en beoordelingen. Dit zegt iets over de tevredenheid van de gebruikers.
- Marktwaarde: 15 gewogen factoren die de kwaliteit van de software inschatten. Dit zegt iets over de functionaliteiten en kracht van de software.
En wat blijkt? Hubspot is elke keer de winnaar:
Voor kleine bedrijven zijn Hubspot en ActiveCampaign de winnaar:
Voor professionele MKB’ers in de B2B:
Maar Hubspot is meer dan marketing automation
Hubspot scoort dus hoge ogen: zowel op klanttevredenheid als op software is het de winnaar in vrijwel alle marktsegmenten. Maar we hebben het hier over Marketing Automation. Met Hubspot kan je echter veel meer: Sales-tools, bloggen, landingspagina’s aanmaken, rapportages en analyses maken over je marketing- en sales-activiteiten en zelfs operationele processen waarborgen, structureren, automatiseren en klanttevredenheid meten.
Kortom: wil jij hard groeien? Dan is er in onze ogen maar één valide keuze: Hubspot!
Kies het marketing automation pakket dat bij jou past
Je hebt nu waarschijnlijk wel ontdekt dat het niet hapklaar is welke software je moet kiezen. Dat is volkomen afhankelijk van wat je wil bereiken en hoe groot je het wil aanpakken.
Heb je hulp nodig bij het kiezen voor de juiste Marketing Automation software? Wij helpen je graag.