quick wins voor meer leads

In de wereld van online marketing zijn er een hoop handigheidjes die jou snel meer leads en conversies kunnen opleveren. En ook nog eens zonder dat het je (veel) geld kost. Toch worden deze zogenoemde ‘quick wins’ voor conversie optimalisatie nogal eens vergeten. Zonde, vinden wij. Afhankelijk van de doelen die jij met jouw marketingstrategie hebt, zijn deze quick wins een no-brainer als het gaat om het optimaliseren van jouw conversieratio. Meer potentiële klanten bereiken, betere leadgeneratie en uiteindelijk meer omzet maken. Hieronder vertellen wij je meer over deze quick wins, waarom je ze nu moet gebruiken en hoe jij deze het beste kunt inzetten.

Quick Win #1: Popup forms  

Je kent ze vast wel; popup formulieren. Wanneer je een website bezoekt krijg je na een X aantal seconden een berichtenbalk in beeld. De inhoud varieert, maar over het algemeen wordt er gevraagd of jij je e-mailadres wil achterlaten in ruil voor bijvoorbeeld een kortingscode, een nieuwsbrief etc.

Wanneer jouw eigen website voldoende verkeer heeft, kun je gebruik maken van deze formulieren. Op deze manier krijg jij informatie van jouw bezoekers, zodat je hen vervolgens kunt benaderen met interessante content en op verschillende momenten in de customer journey het verschil kunt maken ten opzichte van jouw concurrenten. 

In de meeste CMS-systemen kun je dit soort formulieren (laten) maken. Je kunt zelf bepalen welke informatie je van jouw bezoekers wilt weten en hoe zij deze achter kunnen laten.

Het doel van popup formulieren is het verzamelen van contactinformatie, zodat jij de bezoeker opnieuw kunt benaderen en hen door de marketing funnel van jouw onderneming kunt begeleiden.

Succesformule

  • Genoeg verkeer op je website
  • Wel opvallend, niet te opdringerig
  • Zo gemakkelijk mogelijk in te vullen

Quick Win #2: LinkedIn lead forms

Zit jouw doelgroep grotendeels op LinkedIn? Dan zijn de LinkedIn Lead formulieren een goede manier om snel jou conversies te optimaliseren en meer leads te genereren.

Als LinkedIn-leden voldoen aan de criteria van jouw doelgroep zien zij jouw advertenties op LinkedIn. Als zij vervolgens op de advertentie klikken, bijvoorbeeld om een goede, informatieve whitepaper te downloaden, worden hun gegevens automatisch ingevuld vanuit het LinkedIn-profiel waar zij mee zijn ingelogd. Ze hoeven dan alleen nog maar met één klik akkoord te geven, in plaats van handmatig het formulier in te moeten vullen. 

Uit onderzoek is gebleken dat het invullen van een formulier een van de belangrijkste barrières is bij het online leads binnenhalen. 63% van de bezoekers haakt af, wanneer zij teveel informatie moeten invullen om iets te ontvangen. Potentiële klanten vinden het teveel moeite om ‘dat hele formulier’ in te vullen, maar door gebruik te maken van de optie binnen LinkedIn neem je deze barrière weg. 

Jij ontvangt op deze manier nauwkeurige informatie over jouw potentiële klant. Bijvoorbeeld welke interesses ze hebben, wat de opleidingsniveaus zijn en voor welke organisaties zij werken. Je kunt de leads downloaden uit de Campagnebeheer-omgeving van LinkedIn of deze meteen integreren met jouw marketing- of CRM-systeem. 

Succesformule

  • Aantrekkelijke LinkedIn advertenties 
  • Goede, informatieve content zoals een whitepaper
  • De juiste verhouding tussen de benodigde informatie en de invultijd

Quick Win #3: Google Ads  

Als je iets op Google zoekt, zijn de eerste paar zoekresultaten betaalde advertenties. Het grote voordeel van advertenties via Google Ads is dat alles te meten is. Je kunt via het dashboard van Google Ads precies richten op de doelgroep die het beste voldoet aan jouw buyer persona’s en meten hoeveel er op je advertentie wordt geklikt. Zo weet je hoeveel mensen daadwerkelijk converteren via jouw advertenties. Ook kun je precies zien hoeveel je terugkrijgt voor het geld dat je voor de advertenties via Google hebt betaald. (ROI of Return on Investment) 

Mocht je Google Ads in willen zetten voor jouw onderneming, dan is het belangrijk om dit goed in te richten. Niet alleen de teksten van de advertentie moeten voldoen aan specifieke eisen van Google, maar ook de technische aspecten zoals een goede landingspagina moeten kloppen. 

Een beetje overdonderd? Google Ads kun je vaak uitbesteden aan online marketingbureaus of freelance online marketeers. Zij optimaliseren de advertenties en zorgen ervoor dat alles op rolletjes loopt. 

Succesformule

  • Wervende teksten
  • Bottom of Funnel (BoFu)
  • Goede landingspagina achter de advertentie                      

Quick Win #4: E-mail marketing

Is misschien wel de bekendste quick win als het gaat om conversie optimalisatie, maar wordt vaak verkeerd ingezet. Een van de redenen is het feit dat de customer journey niet goed in kaart is gebracht. Daardoor weet je niet precies in welke fase de potentiële klant zit, welke vragen hij of zij zichzelf stelt en welke antwoorden nodig zijn om de potentiële klant over de streep te trekken.

Heb jij dit wel of ben je er mee bezig? Dan kun je met een zorgvuldig gestructureerde e-mailmarketing strategie jouw bezoeker door het proces heen leiden en ervoor zorgen dat hij of zij klant wordt.

Het beginpunt van een e-mailmarketing campagne is altijd het verkrijgen van een e-mailadres. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een popup formulier op je website of een LinkedIn lead formulier via LinkedIn. Potentiële klanten vullen hun e-mailadres in, in ruil voor bijvoorbeeld een whitepaper, e-book of kortingscode en jij kunt vervolgens het e-mailadres gebruiken om hen periodieke mails te sturen.

Als je nu denkt; “moet ik dan iedereen handmatig al die mails gaan sturen?”

Nee, dat hoeft gelukkig niet. Er zijn verschillende systemen, zoals HubSpot, waarin jij de hele klantreis kunt uitwerken en automatiseren. Hierdoor hoef je maar 1 keer al je mails uit te werken en je markting automation plan op te zetten. Wanneer je dit hebt gedaan, worden de e-mails automatisch verstuurd.

Succesformule

  • Een goede database in je CRM systeem
  • Aantrekkelijke Top of Funnel (ToFu) content
  • Een goed uitgewerkte customer journey en buyer’s journey

Zo! Ben jij klaar voor conversie optimalisatie? Met deze 4 quick wins behaal jij binnen no time meer conversies, leads en uiteindelijk meer omzet en winst;

  • Zorg voor pakkende advertenties op Google, zodat bezoekers op je website terecht komen
  • Laat bezoekers hun gegevens achterlaten via de formulieren op je website of LinkedIn
  • Benader de potentiële klanten die hun gegevens hebben achtergelaten met relevante content via e-mailmarketing

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van jouw conversies of jouw marketingstrategie? Neem dan gerust contact met ons op. Wij gaan graag met je om tafel om te bekijken waar jij nog meer winst kunt behalen. We geven je handige tips en adviezen zodat jij deze vergeten quick wins in jouw voordeel kunt gebruiken. En het beste van alles? We doen dit geheel vrijblijvend!