Marketing is soms net een all you can eat buffet: je hebt een bijna onbeperkt scala aan keuzes te maken, het een werkt geweldig en het ander misschien niet. Je maakt weleens een fout en snelheid kan essentieel zijn als de concurrentie groot is. Laten we eens dieper inzoomen op hoe je de juiste keuzes maakt als teamleider, cmo, directeur of ondernemer. Want zelfs met een goed marketing team, of een marketingbureau aan je zijde, heb je nog steeds vele opties. 

Reden 1: Diversiteit aan strategieën

Net als bij een buffet, biedt marketing een breed scala aan strategieën en kanalen om uit te kiezen, zoals content marketing, sociale media, influencer marketing, SEO, e-mailmarketing en nog veel meer. Overweeg daarom goed wat bij jou past, waar jouw smaak ligt, maar ook zeker waar de smaak  van de doelgroep ligt. Wat wil de doelgroep? Waar zijn ze te vinden? En waarop gaan ze aan? Een echt goede buyer persona opstellen helpt je hier bij het maken van keuzes. 

  • Analyseer het doel van je campagne en de doelgroep om te bepalen welke strategieën het meest geschikt zijn voor je specifieke doelstellingen.

Lees ook: Waarom een landingspagina net een eerste date is

Reden 2 Onbeperkte creativiteit: 

Zowel bij een buffet, of enig ander diner, als in de marketing is de sky soms de limit. Ongelofelijke creativiteit kan in de gerechten tot uiting komen. Vaak is dat initieel indrukwekkend, maar de truc zit hem erin om iets verder te kijken dan het uiterlijk van hetgeen je voorgeschoteld wordt. Visuele schijn bedriegt nog wel eens, en gekker is niet altijd beter. Ga voor uitingen die converteren en je helpen bij het bereiken van je doelen. 

  • Laat je creativiteit de vrije loop, maar zorg ervoor dat de creatieve uitingen aansluiten bij je merkidentiteit en boodschap.

Reden 3: Er is keuze voor iedereen

Een buffet biedt voor ieder wat wils. Dat geldt ook voor marketing, door de opties die je hebt kun je makkelijk alle kanten op. Vaak kun je nog bijsturen tot op het allerlaatste moment. Zeker als je jezelf een flexibele instelling aanmeet. Zorg ervoor dat je daarom keuzes maakt, en snel accepteert dat dit ook een foute keuze kan zijn. Pas vervolgens je keuze aan gebaseerd op de verzamelde data en stuur direct bij. Je hoeft niet meer te blijven hangen in een strategische foute keuze, alleen omdat je groots geïnvesteerd hebt in een bepaalde campagne. Flexibiliteit is key! 

  • Segmenteer je doelgroepen zorgvuldig en personaliseer je marketingboodschappen om de relevantie te vergroten voor elk segment.
  • Maak gebruik van klantgegevens en -inzichten om te begrijpen welke kanalen en boodschappen het meest effectief zijn voor specifieke doelgroepen.

Reden 4: Er is gelegenheid om te experimenteren

Stel je hebt een diner, en je bestelt vooraf alle gangen, of dat er nu 3 zijn met een voorgerecht, hoofdgerecht en een dessert, of acht waarbij je geniet van pallet cleansers, aperitivo’s en tussengerechten. Dan maak je vooraf een keuze waar je aan vast zit. Je hebt nu eenmaal je vooronderzoek gedaan, besluiten genomen en alles aan de keuken doorgegeven. Bij een buffet kun je snel even experimenteren, een hap links en eentje rechts. Dat geldt in de marketing tegenwoordig ook zo: waar vroeger vooraf groots onderzoek gedaan werd en men zich moest vasthouden aan bepaalde keuzes (bijvoorbeeld bij tv reclames of folders) kan er nu, online, meer geëxperimenteerd worden. Zelfs als je uit een experiment niet haalt wat je zocht, verzamel je vaak data waardoor je kunt schakelen. 

  • Test verschillende strategieën in kleine schaal voordat je ze op grote schaal uitrolt. Monitor de resultaten en focus op de meest effectieve aanpak.
  • Voer A/B-tests uit om de meest impactvolle creatieve elementen te identificeren en gebruik deze als basis voor verdere campagnes.

Reden 5: Direct meetbare resultaten

In tapasrestaurants, of all you can eat sushi-zaken, kun je op een papiertje vaak aangeven wat je wilt eten. Je houdt het netjes bij, en zowel wat je gegeten hebt als wat de rekening moet worden is helder en inzichtelijk. Een helder inzicht, en weten wat je kunt verwachten, wil je ook in je marketingstrategie. Een goed marketingteam, of een goed marketingbureau, kan je daarom direct vertellen wat je gegeten hebt, wat het je gekost heeft en wat het je zal kosten als je morgen hetzelfde resultaat wilt boeken aan tafel. 

  • Stel duidelijke meetbare doelstellingen voor elke campagne en kies KPI’s (Key Performance Indicators) die deze doelstellingen weerspiegelen.
  • Gebruik marketinganalyse tools om de prestaties van elke campagne te volgen en evalueer regelmatig of ze aan je doelstellingen voldoen.

Reden 6: Interactie en betrokkenheid

Het is leuk om volledig bediend en ontzorgt te worden, maar je moet zelf ook je beste beentje voor zetten als je alles uit je marketing wilt halen. Zoals je bij een buffet interactie met de keuken, of met het aangeboden assortiment hebt, zo heb je tijdens het bereiken van je marketingdoelen ook intensieve interactie met je marketingteam. Marketing is helaas niet een knop die je even kunt omschakelen, waarna ineens je omzet stijgt. Je moet zelf je vinger aan de pols houden, veel communiceren met de mensen om je heen, en je keuzes maken op basis wat je voorgeschoteld wordt door je teams. 

  • Luister naar feedback van klanten op sociale media en andere kanalen en reageer proactief om betrokkenheid op te bouwen.
  • Luister naar wat je marketingteam opgevallen is en laat ze de achterliggende data presenteren 

Wil jij nou weten hoe jij je met jouw marketing kunt onderscheiden van de rest?  Doe dan eens een quickscan met ons. Geheel gratis leer jij waar verbeterpunten liggen voor jouw organisatie.