Uit onderzoek blijkt dat e-mail marketing nog steeds de meest effectieve manier van marketing is. Het verslaat zowel offline marketing als marketing via andere media. Het is dus absoluut de moeite waard te investeren in jouw e-mail marketing als je succesvoller wilt worden. In dit artikel delen we een aantal tips om jouw e-mail marketing te verbeteren.

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een manier van marketing waarbij je je doelgroep benadert via hun inbox. Maar niet iedere e-mail is onderdeel van e-mail marketing. Een marketing e-mail is gericht op een van de volgende 3 doelen:

  • Nieuwe klanten werven
  • Bestaande klanten overtuigen
  • De relatie met bestaande klanten onderhouden of verbeteren

Het grote voordeel van e-mail marketing ten opzichte van andere marketingkanalen is dat je met e-mail marketing een directe verbinding met de inbox van je publiek hebt. Je bent niet afhankelijk van engagement, algoritmes of advertentiebudget. Daarnaast converteert e-mail marketing beter dan welke andere vorm van marketing dan ook.

E-mail marketing is nuttig, maar ook best ingewikkeld. Hoe zorg je er voor dat je het maximale uit je e-mail marketing haalt? We helpen je op weg met een aantal tips die je direct kunt inzetten om jouw e-mail marketing te verbeteren.

Zo kun je jouw e-mail marketing verbeteren

Tip 1: Maak onderscheid tussen diverse soorten mails

Alle e-mails binnen jouw e-mail marketing hebben een overeenkomst: ze hebben een doel. Maar de ene e-mail is de andere niet. Er zijn verschillende soorten e-mails die je kunt opstellen om je doelen te bereiken. Iedere e-mail heeft een andere benadering nodig.  

Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een e-mail waarin je (de naam zegt het al) het laatste nieuws over je bedrijf deelt. Dit kan van alles zijn, als het maar 100% waardevol is voor je gebruikers. 

Dit betekent dat een nieuwsbrief niet de juiste plek is om producten te pitchen. Het is wel de juiste plek om nuttige tips, verhalen of bronnen te delen. Voeg hier altijd een CTA bij zodat gebruikers een actie kunnen ondernemen na het lezen van je e-mail. 

De pitch

In een pitch e-mail probeer je je gebruikers aan te zetten tot het aanschaffen van iets. Dit is een belangrijke e-mail, waarbij het gaat om een zo hoog mogelijke conversie ratio. 

Begin dit soort mails altijd met een duidelijke aanbieding. Wat heb je precies te bieden? 

Vervolg de e-mail met details over je aanbieding of product. Niet te veel, want je e-mail is niet de plek om de deal binnen te halen. Dat ga je op je salespagina doen. Deze e-mail is er enkel op gericht je gebruikers geïnteresseerd te krijgen. 

Sluit de e-mail af met een duidelijke CTA. Leid je ze naar je landingspagina? Bied je ze een kortingscode aan? Moeten ze zich inschrijven voor een speciale introductie? Laat je gebruikers precies weten wat ze moeten doen. 

Blogpost nieuwsbrief

Als je een nieuwe interessante blog hebt geschreven, kun je deze met je gebruikers delen door ze een e-mail te sturen. Gebruik de blogtitel als onderwerpregel om direct duidelijk te maken waar je e-mail over gaat.

In de mail zelf kun je gebruik maken van een lijst met bulletpoints. Hierin vertel je je gebruikers precies wat ze van jouw blogpost gaan leren en hoe dit voor hen waarde heeft. 

Uiteraard zorg je voor een duidelijke CTA die naar je blogpost leidt. Je kunt kiezen voor zowel een button of een tekstlink, als deze maar opvalt. 

Tip 2: Zorg voor een goede openingsregel

Alles valt of staat bij de onderwerpregel van je e-mail. De onderwerpregel is het eerste wat je ontvanger ziet. Hoe goed je aanbieding ook is: zonder uitnodigende of prikkelende onderwerpregel opent niemand jouw e-mail. En klikt er zeker niemand op de aanbieding. 

Bijna 50% van e-mailontvangers opent de e-mail puur vanwege de onderwerpregel. Een goede onderwerpregel kan je campagne maken of breken. 

Tip 3: Stuur je mails op de juiste tijden

Het zal geen wereld van verschil maken, maar de tijd waarop je je e-mail stuurt kan effect hebben op je open rate. 

Stuur je e-mails wanneer mensen een redelijk lege inbox hebben. Meestal is dit aan het eind van de ochtend of aan het begin van de middag. Dan hebben ze hun mailbox al opgeruimd en komt jouw e-mail mooi bovenaan te staan als hij binnenkomt. 

Tip 4: Ruim je e-maillijst eens in de zoveel tijd op

Als marketeer wil je je e-maillijst natuurlijk zo groot mogelijk hebben. Hoe meer mensen er ingeschreven staan, hoe beter! 

Echter is dat niet helemaal waar. Engagement is belangrijker dan het aantal gebruikers op je lijst. Als jouw e-maillijst bestaat uit duizenden leads die jouw e-mails nooit openen en dus ook nooit converteren, dan heb je daar niets aan.

Ruim eens in de zoveel tijd je lijst op. Verwijder gebruikers die al maanden geen enkele e-mail hebben geopend. Zo houd je een betrokken doelgroep over die wel geïnteresseerd is in wat jij te bieden hebt. 

Tip 5: Steek veel tijd in een opt-in automation

Als je gebruiker zich inschrijft voor een nieuwsbrief, noem je dit ook wel een opt-in. 

Als je een serie e-mails hebt gemaakt die elkaar automatisch opvolgen volgens een bepaalde regel, dan noem je dit een automation.

Voeg opt-in en automation samen en je weet waar we het over hebben: een reeks opeenvolgende e-mails voor iedere nieuwe inschrijver. 

De eerste e-mails die jouw gebruiker ontvangt zijn ontzettend belangrijk. Hiermee zet je de toon voor wat komen gaat en laat je de gebruiker weten dat hij/zij een goede keus heeft gemaakt. Scheep ze niet af met een standaard ‘Bedankt voor het inschrijven’ mailtje. Maak er werk van. Geef je gebruikers een warm welkom en laat ze duidelijk weten wat ze kunnen verwachten. Hoe vaak zullen ze iets ontvangen? En welke content ga je met ze delen?

Vergeet niet een CTA (call to action) bij te voegen. Dit kan een link naar een nuttige bron zijn, een gratis download, of een uitnodiging voor je gebruikers om te reageren op je e-mail. 

Tip 6: Hou het bij één CTA type per email

Je kunt meerdere CTA’s in een e-mail gebruiken, maar zorg altijd dat ze allemaal van hetzelfde type zijn. Hoe minder keus de gebruiker heeft, hoe groter de kans dat ze converteren.

Tip 7: Ken je doelgroep

Het is natuurlijk belangrijk om voorafgaand aan het opzetten van je e-mail marketing te weten wie je doelgroep is. Maar als je lijst groeit wil je blijven onderzoeken hoe jouw doelgroep eruit ziet. Hoe meer je over ze weet, hoe beter jij ze kunt voorzien van content die ze aanspreekt en die ze laat converteren. 

Om meer over je gebruikers te weten te komen kun je zelf om input vragen. Stuur ze een vragenlijst of stel ze vragen in je e-mails en nodig ze uit om te antwoorden. 

Tip 8: Experimenteer met verschillende templates

Het is verleidelijk om je e-mails op te maken met mooie lettertypes, logo’s en afbeeldingen. Maar aantrekkelijk design betekent niet altijd een hogere conversie. Een mooi design kan ook afleiden van de content, of aanvoelen als onpersoonlijk.

Als je e-mail eruit ziet als een e-mail van een vriend die hotmail gebruikt, dan oogt je e-mail minder als een marketingmiddel. 

Tip 9: Houd je mails persoonlijk

De laatste tip om jou e-mail marketing te verbeteren gaat over persoonlijkheid. We pakken door op het vorige punt: geef je e-mails altijd een persoonlijk karakter. Voeg de naam van je gebruiker toe aan de mail, richt je op ‘jouw’ en ‘jij’, en probeer in de taal van je gebruikers te spreken.

Zorg dat niet alleen je mail, maar ook de afzender persoonlijk is. Sluit niet af met de bedrijfsnaam, maar met de naam van een echt persoon. Je kunt een foto toevoegen om het nog persoonlijker te maken. Zo help je je gebruikers een gezicht aan de naam te koppelen en is het makkelijker om een persoonlijke connectie te voelen. 

Breng de tips in de praktijk

Nu je alles weet over succesvolle e-mail marketing is het tijd om de tips in de praktijk te gaan brengen. Heb jij nou moeite met marketing en zou jij graag een duwtje in je rug willen? Vraag dan onze gratis quickscan aan!