Het wemelt online van de landingspagina’s. Waarschijnlijk loop je er meerdere keren per dag tegenaan. Als je op een advertentie klikt, wanneer je een marketingmail ontvangt, via sociale media: overal staan landingspagina’s.
Maar de ene is de andere niet. Terwijl landingspagina’s het succes van meer leads kunnen maken of breken.
Wat is een landingspagina precies?
Een landingspagina is een webpagina met één doel: bezoekers omzetten in leads, oftewel leadgeneratie. Veelal bevatten landingspagina’s korte, wervende teksten en een leadformulier om hiermee contactgegevens te vragen. Vaak is dit in ruil voor iets waardevols: dit wordt wel een content offer genoemd.
Hubspot heeft hierover een duidelijke video gemaakt:
Hoe maak je een goede landingspagina?
Een goede landingspagina is geen toeval. Het is een kwestie van de juiste stappen zetten en de juiste invulling hieraan geven. We helpen je op weg met 5 stappen voor een landingspagina met maximale conversiekracht:
- Ken je doelgroep
- Schrijf een goede waardepropositie
- Bewijs je claim
- Zorg voor een messcherp ontwerp
- Ga slim om met je leadformulier
Stap 1: Ken je doelgroep
Net als bij het opstellen van een blog, is het kennen van je doelgroep een essentiële stap voor succes. Je moet weten waar je doelgroep van wakker ligt, en hoe het aanbod op jouw landingspagina hier een positieve bijdrage aan levert.
Een praktische invuloefening kan het invullen van de volgende zin zijn:
- Deze landingspagina schrijven wij voor (naam persona) en we helpen ze om (probleem persona), zodat (voordeel voor persona).
Om deze zin concreet te maken, hier een voorbeeld:
- Deze landingspagina schrijven wij voor Inbound Inge en we helpen haar om goede landingspagina’s te maken, zodat ze meer leads scoort voor haar sales-collega’s.
Het hebben van een Buyer Persona en inzicht in de Buyer’s Journey helpt hier natuurlijk bij.
Stap 2 : Bedenk een goede waardepropositie
In een waardepropositie leg je uit wat het voordeel is van wat je te bieden hebt. Wat is de waarde die je aanbiedt? Een goede waardepropositie bestaat uit:
- Uitleg welke problemen jouw aanbod oplost.
Dit staat vaak in de kop of titel van jouw landingspagina. - Hoe jouw aanbod problemen oplost.
Dit doe je meestal in een subkop of alinea van maximaal 3 zinnen tekst. - Welke voordelen de gebruiker mag verwachten van jouw aanbod.
Dit is meestal vormgegeven in een bulletlist van 3 tot 5 opsommingen. Soms, héél soms, mag je hier ook de eigenschappen van je product omschrijven. Maar praat liever in voordelen, pijn en doelen van je doelgroep.
Extra tip: de overtuigingsprincipe’s van Cialdini helpen je de doelgroep nog meer te verleiden.
Stap 3: Bewijs je claim
Bewijzen kan op verschillende manieren. Maar is wel belangrijk. Niemand gelooft jou op je blauwe ogen, zeker niet online. Het Internet, en alles wat daar op staat, heeft mensen te vaak teleurgesteld. Dus iedereen zal in principe sceptisch staan tegenover jouw aanbod. Met bewijzen kun je deze sceptische houding wegnemen.
- Garanties: wat garandeer je? En wat bied je als je deze garantie niet waar kan maken? Dat klinkt erg zwaar. Maar een gratis appeltaart als je teleurgesteld bent, is al een mooie start.
- Anekdotes leven! Probeer gewoon 1 of 2 klantverhalen te vertellen, waarbij jouw oplossing (of hetgeen je aanbiedt als “content offer”) eerder gewerkt heeft. Mensen zijn heel gevoelig voor de meningen van anderen, zeker als ze zich kunnen spiegelen aan deze referenties.
- Wetenschappelijk of journalistiek bewijs: door goed te Googelen vind je binnen 2 klikken veel statistieken over jouw onderwerp. Refereer naar goede kranten, wetenschappelijke onderzoeken of experts binnen het vakgebied door jouw claims te onderstrepen.
Stap 4: Zorg voor een messcherp ontwerp
Het ontwerp van een landingspagina is eigenlijk zo eenvoudig mogelijk. Juist door het eenvoudig te houden, focus je op de essentie: het converteren naar een lead. Tips en eisen van een goed ontwerp van een landingspagina:
- Geen navigatie. Dat leidt af van je doel.
- Een formulier boven de vouw: zo zie je dus een formulier zonder dat je hoeft te scrollen.
- Gebruik veel contrast. Je tekst en button moet natuurlijk wel opvallen.
- De heading, subheading en Call to Action-button zijn ook boven de vouw zichtbaar.
- Verwijder alle navigatie. Dat leidt namelijk af.
Vergeet niet een goede afbeelding te gebruiken
Afbeeldingen communiceren veel sneller dan woorden. Laat de productafbeelding, de hero-shot of een afbeelding zien die uw hoofdboodschap versterkt. Een algemene afbeelding, stockfoto of sfeerfoto is niet goed genoeg. Het moet je boodschap onderstrepen!
Ook een bedankpagina kan veel impact hebben. Je bedankpagina is een prima methode om mensen de volgende fase in hun Buyer’s Journey te trekken.
Stap 5: Een goed formulier
Vraag zo min mogelijk informatie
Denk aan je doelen, maar ook aan je Buyer Persona. Vraag niet té veel informatie. Hoe minder, hoe hoger het conversieratio. Wil je uit verkeer meer leads genereren? Dan hoef je alleen maar te vragen om e-mailadres.
Is je doel om direct gekwalificeerde leads te genereren? Dan is een naam en telefoonnummer wellicht ook zinvol.
Probeer vooral na te denken over jouw doel: wat is er nodig om jouw doelen te bereiken? Vraag niet meer dan noodzakelijk om dit doel te bereiken.
Button onder je formulier
Laat zien wat het je te bieden heeft. Wat dacht je van onderstaande twee voorbeelden:
- “Schrijf je in op onze nieuwsbrief en wordt een betere manager”, versus
- “Schrijf je in en ontvang wekelijks onze nieuwsbrief?”
Ook de tekst op de button is essentieel. “inschrijven op de nieuwsbrief” is een slimme optie, het vertelt iets over wat je krijgt. “Verzend” is meer iets wat je moet doen: dit is wat het kost. En dus minder slim.
Landingspagina voorbeeld
Maar hoe ziet een goede landingspagina er in de praktijk uit? Check het landingspagina voorbeeld van Lyft. Een Amerikaanse taxi applicatie.
Waarom de landingspagina van Lyft zo sterk is is omdat ze:
- de rijders motivatie duidelijk aanspreken: het verdienen van geld
- direct bewijzen hoeveel rijders kunnen gaan verdienen
- een actieve CTA hebben
- een duidelijk en clean ontwerp hebben