Kiezen voor inbound marketing|inbound marketing|tekst schrijver

Waarom inbound marketing? Jij wil als marketeer eindelijk écht een bijdrage leveren aan commerciële groei. Weg met die rol enkel als kostenpost! Welkom nieuwe, onmisbare, rol: één waarin jij structureel die sales-funnel voedt met leads én omzet.

Inbound marketing is hét antwoord op jouw wensen! Maar, is inbound marketing voor jouw organisatie wel geschikt? Je leest in dit blogbericht zes signalen die aantonen dat jij met inbound aan de slag moet gaan!

Signaal 1: Je gelooft niet meer in de oude marketing- en sales-aanpak

Marketing moet anders. Sales moet anders. Je bent er van overtuigd dat je tegenwoordig niet meer wegkomt met SPAM-achtige marketing, en met pusherige verkoop. Push marketing is voor de supermarkten en de jaren negentig. Je bent daar wel eens klaar mee! Je hebt een duidelijkere visie op commerciële kwaliteit.

Help je klant! Je klant kan alles online vinden. Hij is beter geïnformeerd dan ooit. En dat is mooi: de macht ligt bij jouw klant. Je kunt hem, of haar, alleen maar helpen door diegene zo goed mogelijk te informeren.

Signaal 2: Je zoekt een structurele campagne-uitvoering

Er is maar één grondstof meer waard dan geld: tijd! En hoewel inbound marketing je initieel tijd zal kosten, gaat het je veel tijd opleveren op de lange termijn. Contentproductie en -verspreiding gaan niet vanzelf. De gehele organisatie moet tijd vrij willen maken voor betere marketing. Toon ze daarom jouw visie op de toekomst en ze zien in wat inbound marketing de organisatie zal opleveren.

Inbound marketing vereist aandacht, precisie en kennis. Van de marketing- en salesafdeling maar ook van het management.

Dan heb je vervolgens wel de meest elegante, intelligente en efficiënte manier van marketing te pakken waarmee je meer resultaten boekt dan met menig andere strategie. Het is keihard werken maar het zal je ook heel veel brengen.

Signaal 3: Je doelgroep heeft een langer oriëntatieproces

Bestaat het oriëntatieproces van jouw klant uit meerdere stappen? En kan jij tijdens deze stappen je klant zo informeren dat hij betere beslissingen gaat nemen? Dan is inbound marketing een manier om dit oriëntatieproces te beïnvloeden. In jouw voordeel natuurlijk.

Als je je niet oriënteert op een aankoop, heeft inbound marketing weinig zin. Het gaat er juist om dat je, tijdens het oriëntatieproces, de juiste informatie biedt en van daaruit een goede relatie opbouwt. Zonder oriëntatieproces krijg je deze kans té weinig.

Signaal 4: Je hebt een stevige groei-ambitie

Heb jij de ambitie om te groeien? Wil jij structureel aan leads en omzet werken? Grote kans dat jij met de juiste partner en begeleiding klaar bent voor inbound marketing.

Signaal 5: Jouw marketeers zijn klaar met die vrijblijvende rol

Je wilt als marketeer eindelijk die meetbare en structurele rol pakken in het commerciële succes. Branding, bereik, imago? Daar doen wij het als marketeers toch al lang niet meer alleen voor? We willen leads. Kwalitatieve leads! En dankzij die leads een meetbare bijdrage leveren aan het succes van sales: meer omzet.

resultaat behalen met inbound marketing

Signaal 6: Marketing en sales werken samen (of willen dat graag nog meer doen)

Marketing en sales. Ying en yang. Ze moeten elkaar aanvullen binnen één doel: meer omzet. Marketing pakt zijn rol op traffic, leads en lead nurturing. Maar, sales pakt zijn rol op leadopvolging en closen van nieuwe deals.

Deze taken staan niet los van elkaar. Volledige samenwerking van marketing en sales is essentieel voor Inbound-succes.

Wil jij meer leren over inbound marketing en denk jij klaar te zijn voor meer leads, meer omzet, marketing automation, software als Hubspot en een betere integratie van het marketing- en salesteam? Download dan ons e-book ‘Wat is inbound marketing?’ En leer vandaag nog hoe jij aan de slag kunt gaan met inbound marketing.